nieuwe btw nummer

Nieuw btw-nummer

09 februari 2022

Alles over het nieuwe btw-nummer

Vanaf 1 januari 2020 is er een nieuw btw-nummer voor zzp'ers en eenmanszaken. In dit artikel vind je alle informatie over het nieuwe btw-nummer.


1. Hoe kom ik aan het nieuwe btw-nummer?

Je krijgt dit per post van de Belastingdienst.


2. Ik heb dit nieuwe nummer niet ontvangen, wat nu?

Vraag je nieuwe btw-nummer op bij de BelastingTelefoon.


3. Wat als ik het nieuwe btw-nummer niet aan de boekhouder geef?

Ik kan dan helaas geen btw-aangifte doen. De aangifte kan niet verzonden worden zonder het nieuwe btw-nummer.

 

Boetes voor te laat aangifte zijn dan voor eigen rekening!


4. Hoe kan ik per direct aan het nieuwe btw-nummer komen?

Volg de volgende stappen:

 

Als je het per post laat komen is de kans groot dat de post te laat komt of niet aankomt.

 

Belangrijk!

Zorg dat je een medewerker aan de lijn krijgt. Kies niet voor de optie dat je jouw btw-id nummer wil. Je krijgt deze dan standaard per post en hierdoor doe je te laat aangifte.

 

Let op!

Laat je btw-nummer sturen naar je DigiD en niet per post. Niet iedere medewerker weet dit, je moet dan ophangen en weer opnieuw bellen tot je een medewerker krijgt die wel weet hoe dit moet.


5. Wat moet ik nog meer doen met dit nieuwe btw-nummer?

  • Geef het aan je boekhouder
  • Wijzig het op iedere plek waar je oude btw-nummer geregistreerd staat. Denk hierbij aan:
    • Website
    • Visitekaartjes
    • Briefpapier
    • Zakelijke accounts (bijvoorbeeld je portal voor de tankpas)
    • Opdrachtgevers als zij jouw factuur voor je maken