- De 4 nadelen van het uitstellen van de jaaraangifte
- Nadeel 1 - Je krijgt rente
- Nadeel 2 - Je bouwt schulden op
- Nadeel 3 - Je krijgt geen inkomensverklaring
- Nadeel 4 - Het correcte toeslagbedrag kan niet worden berekend
- 1. Vanaf wanneer wordt er rente in rekening gebracht?
- 2. Het rentepercentage is toch verlaagd naar 0,01% wegens de coronacrisis?
- 3. Hoe kan ik uitstel aanvragen
- 4. Ik kan niet betalen wegens de coronacrisis, wat kan ik het beste doen?
- Verzoek uitstel jaaraangifte
Nadelen uitstellen jaaraangifte
De 4 nadelen van het uitstellen van de jaaraangifte
In dit artikel behandel ik de 4 nadelen van het uitstellen van de jaaraangifte.
Onder het kopje 'Veelgestelde vragen' vertel ik over uitstel aanvragen en de coronacrisis.
Als je klant bent bij Adil Administratie heb je onderin aan de pagina de mogelijkheid om uitstel aan te vragen.
De jaaraangifte inkomstenbelasting moet ingediend worden voor 1 mei. Voorheen vroeg ik standaard voor al mijn klanten uitstel aan. Ik heb echter gezien dat dit voor veel klanten nadelig uitpakt en daarom doe ik niet meer standaard.
Hierbij een overzicht van de nadelen:
Nadeel 1 - Je krijgt rente
Als je na 1 mei aangifte doet dan wordt er 4% rente in rekening gebracht. Het verlaagde percentage (0,01%) wegens de coronacrisis geldt niet als je aangifte doet na 1 mei.
Bron: Belastingdienst
Nadeel 2 - Je bouwt schulden op
Ik heb veel zzp'ers gezien met belastingschulden. Ze hadden allemaal 1 ding gemeen: ze deden structureel te laat aangifte. Op deze manier hopen de schulden zich op als bij een stuwdam.
.
Voorbeeld
Je verdient in 2019 50.000 euro en je moet 15.000 euro aan belasting betalen. Je stelt je jaaraangifte uit en je doet deze in 2021.
Vervolgens word je ziek, er zijn geen opdrachten meer of je stopt je onderneming. Je hebt dan een belastingschuld van 30.000 euro (15.000 euro van 2019 + 15.000 euro van 2020). Er van uitgaande dat je in 2020 ongeveer evenveel gaat verdienen.
Veel zzp'ers betalen hun oude belastingschulden met het 'nieuwe' inkomen (ze hebben niks opzij gelegd). Op het moment dat ze geen inkomen meer hebben, komen ze direct in de problemen!
Nadeel 3 - Je krijgt geen inkomensverklaring
Als je een nieuwe woning wilt dan heb je altijd een inkomensverklaring nodig (IB60). De inkomensverklaring wordt automatisch opgemaakt door de Belastingdienst zodra jouw aangifte is verwerkt.
Zonder aangifte is de inkomensverklaring dus niet mogelijk. Ik heb situaties meegemaakt waarbij zzp'ers een woning zijn misgelopen door de inkomensverklaring.
Nadeel 4 - Het correcte toeslagbedrag kan niet worden berekend
Ook zzp'ers hebben recht op toeslagen. Als je aangifte doet wordt automatisch het correcte bedrag voor de toeslagen berekend. Als je teveel hebt ontvangen, dan moet je terugbetalen.
Als je te weinig hebt ontvangen, dan krijg je nog meer toeslagen.
Ik heb situaties meegemaakt waarbij ondernemers 2 of 3 jaar lang teveel toeslagen hebben ontvangen. Dit omdat ze te laat aangifte hebben gedaan of de aangifte hebben uitgesteld.
Door direct de jaaraangifte te doen, weet je direct of de toeslagen over het afgelopen jaar correct waren. Als je nog geen toeslagen had aangevraagd dan kun je dit doen met terugwerkende kracht.
Veelgestelde vragen
1. Vanaf wanneer wordt er rente in rekening gebracht?
Er wordt rente in rekening gebracht als de aanslag inkomstenbelasting na 1 juli wordt opgelegd.
2. Het rentepercentage is toch verlaagd naar 0,01% wegens de coronacrisis?
Dit percentage geldt alleen als je aangifte doet voor 1 mei. Als je later aangifte doet dan geldt het reguliere tarief van 4%.
3. Hoe kan ik uitstel aanvragen
Je kan op 2 manieren uitstel aanvragen:
- Je kunt zelf uitstel aanvragen via de website van de Belastingdienst.
- Jouw boekhouder kan uitstel aanvragen via de boekhoudersregeling.
Ben je klant bij Adil Administratie? Onderaan deze pagina kun je uitstel aanvragen.
4. Ik kan niet betalen wegens de coronacrisis, wat kan ik het beste doen?
Als je niet kan betalen heb je 2 opties:
Optie 1
Je doet op tijd aangifte, vervolgens vraag je uitstel van betaling aan als de aanslag komt. Je kunt dan op 2 manieren uitstel van betaling aanvragen:
- 4 maanden: kort telefonisch uitstel, dit is een standaardregeling.
- 3 maanden: een regeling wegens de coronacrisis.
Optie 2
Je vraagt uitstel van de jaaraangifte aan. Als de aanslag komt, kun je eventueel nog kort telefonisch uitstel aanvragen. Waarschijnlijk bestaat de regeling wegens de coronacrisis dan niet meer. Mocht de crisis lang gaan duren dan wordt de regeling voor betalingsuitstel waarschijnlijk verlengd.
Vul onderstaand formulier in als je uitstel van de jaaraangifte wil.
Let op!
Als je later betaalt dan betaal je rente, de invorderingsrente. Dit is een andere rente dan dat je later aangifte doet (belastingrente).
Verzoek uitstel jaaraangifte
Wil je uitstel van de jaaraangifte. Vul dan onderstaand formulier in.
Je kan alleen een verzoek indienen als je aan 2 voorwaarden hebt voldaan:
- Je hebt de activeringscode van de Belastingdienst opgestuurd.
- Je hebt de vragenlijst ingevuld.
Ik ben verplicht om de aangiften in te dienen volgens een inleverschema. Anders ontvang ik hier een waarschuwing van. Als ik niet alle gegevens heb dan kan ik niet voldoen aan het inleverschema, daarom vraag ik alleen uitstel voor je aan als alle gegevens compleet zijn.